Tridsať rokov na trhu – rozhovor pre CFO world
EDITEL CZ: Na trhu sme už tridsať rokov
Rozhovor pre CFO world s riaditeľom spoločnosti EDITEL CZ&SK Štefanom Sádovským o minulosti, súčasnosti a budúcnosti. O rýchlej a bezpečnej elektronickej komunikácii zahŕňajúcej celý proces Order2Cash od prichádzajúcich objednávok až po elektronickú fakturáciu medzi dodávateľmi a odberateľmi.
Ako plynul čas v spoločnosti EDITEL?
Spoločnosť EDITEL CZ bola založená v roku 1994, tento rok teda oslavuje tridsať rokov. Od svojho začiatku sa zameriavala na elektronickú komunikáciu v sektore bankovníctva a neskôr rozšírila svoje portfólio o ďalšie oblasti.
Tridsať rokov je pre život firmy neprehliadnuteľná doba. Aká bola oslava?
Veľká oslava sa konala 29. februára v Prahe. Bolo to trochu symbolické, EDITEL CZ bola založená vo februári 1994. Na akciu sme pozvali viac ako 150 hostí vrátane kľúčových zákazníkov, obchodných partnerov, kolegov, ktorých máme v českej pobočke takmer päťdesiat, aj tých z našej materskej spoločnosti, bývalých kolegov, ktorí majú významný podiel na tom, kde sa dnes na trhu nachádzame, medzi nimi Jána Petra, jedného zo zakladateľov. Ďalej našich bývalých manažérov, aj zo spoločnosti TELEDIN, s ktorou sme pred siedmimi rokmi fúzovali. Bol to nielen okamih na ohliadnutie sa, ale aj na ocenenie všetkých, ktorí prispeli k nášmu úspechu.
Môžete priblížiť vašu osobnú úlohu v spoločnosti EDITEL?
V súčasnosti mám na starosti manažment v oboch krajinách. Začínal som v roku 2007 v Bratislave ako šéf vtedy vzniknutej EDITEL SK. Dochádzalo práve k zmene majiteľa českej spoločnosti na súčasného a mal som možnosť založiť slovenskú pobočku ako jej dcéru. Neskôr prišla ponuka od stopercentného vlastníka – ktorým je EDITEL Austria – na prevzatie kormidla aj v Čechách, na ktorú som v roku 2019 kývol. Vtedy sa EDITEL SK dostala na rovnakú úroveň ako EDITEL CZ.
Čo by ste povedali niekomu, kto nevie, čo si má pod vašimi službami predstaviť?
Na začiatku vždy stojí veľký hráč na trhu. V odvetví automotive je ním napr. Škoda Auto. Tá predstavuje základný uzol alebo hub. A tieto huby na seba koncentrujú množstvo ďalších dodávateľských firiem prvej úrovne, teda priamych dodávateľov kompletných produktov. Na ďalšej úrovni sú potom subdodávatelia – a to všetko tvorí zložitý dodávateľský reťazec. Počet úrovní dodávateľov všeobecne nie je obmedzený, z praktických dôvodov ich ale nebýva viac ako desať. Pre výrobcov automobilov bývajú typicky tri, štyri. Ide o úrovne, na ktorých sú závislé linky a just-in-time procesy, kedy sú súčiastky a diely dodávané až vo chvíli, keď sú vo výrobnom procese potrebné. Ďalšie úrovne už nie sú také kritické, pretože nemajú na výrobu úplne priamy vplyv. Dnes sa autá vyrábajú v podstate kompletizáciou subdodávok. Automobilkám to šetrí miesto na skladoch a urýchľuje dostupnosť kompletných dielov presne v okamihu, keď sú potrebné. Reťazec subdodávok, ktorý funkčnosť celého systému zaisťuje, je pomerne komplikovaný a firmy sa snažia optimalizovať skladové zásoby alebo výrobné procesy v režime just-in-time. Procesy musia byť rýchle a spoľahlivé. A v tom je práve naša rola. Všetky dáta spracovávame digitálne, dokážeme ich doručovať rýchlo a nemôžu vznikať omyly. Dátová podoba zaistí presnosť, spoľahlivosť, včasnosť a kvalitu dodávok…
Portrait photo copyright EDITEL CZ