Čerpacie stanice Slovnaft ťažia z výhod EDI
Sieť 253 čerpacích staníc SLOVNAFT, a.s, člen skupiny MOL, pracuje denne na svojich prevádzkach so stovkami položiek. Pre uľahčenie procesov elektronickej výmeny dokumentov preto používa riešenia od špecialistu EDITEL. Čerpacie stanice Slovnaft tak ťažia z elektronickej výmeny dát, ktorá prispieva k zvýšeniu efektivity dodávateľsko-odberateľského procesu.
História spolupráce so Slovnaftom sa datuje od roku 2015, kedy sieť čerpacích staníc Lukoil v Čechách prevzala skupina MOL. Lukoil ukončil svoje aktivity v strednej Európe, pričom českú sieť odkúpila spoločnosť MOL Česká republika, s.r.o. a prevádzky veľmi úspešne transformovala na MOL CZ. Keďže už existovali niektoré nástroje podporujúce elektronickú výmenu dokumentov, MOL CZ a sesterská spoločnosť SLOVNAFT, a.s., sa rozhodli pre ich ponechanie a rozšírenie o ďalšie moduly. Dnes je napríklad technická časť EDI (tzv. backend) siete MOL CZ spravovaná v slovenskom Slovnafte a v Čechách operujú EDI koordinátori
Implementácia EDI v Slovnafte prebiehala tzv. na zelenej lúke. Čiže nebola potrebná migrácia z jedného systému na druhý ako v Čechách. Spočiatku EDI systém slúžil iba na správu faktúr. EDITEL poskytol klientovi softvérový mechanizmus pre formálne vyhodnotenie faktúr a kontrolu elektronického podpisu (validáciu). Ide o základné matematické prepočty, napríklad či sa celková hodnota faktúry rovná sume položiek a podobne. Predchádza sa tak chybám ešte pred vstupom faktúr do centrálneho informačného systému SAP, uvádza Štefan Sádovský, výkonný riaditeľ spoločnosti EDITEL SK s.r.o.
Ďalším krokom projektu spolupráce so Slovnaftom a MOL CZ bola implementácia modulu, ktorý umožňuje posielať objednávky partnerom elektronicky. Momentálne je už v plnej prevádzke. Pre predstavu- čerpacie stanice Slovnaft si počas bežného kalendárneho mesiaca vymenia s partnermi približne 11.000 faktúr a asi 6.700 objednávok.
Slovnaft vyhodnotil moduly EDI ako prínosné a spolu so špecialistami z EDITELu hľadal ďalšie možnosti zefektívnenia procesov. Výrazné benefity identifikoval v oblasti dodacích listov tovaru (tzv. avízo o dodaní). Bežne v praxi môže mať dodací list až okolo 300 položiek, pričom personál čerpacej stanice ich doposiaľ kontroloval ručne a zadával do informačného systému. V čase najväčšej špičky sa príjem tovaru presúval až do časov po odchode vozidla dodávateľa. Dodávateľ teda nemal informáciu, či príjem prebehol v poriadku alebo sa vyskytli nezrovnalosti medzi fyzickým stavom a položkami v dodacom liste.
Cieľom projektu bola teda implementácia modulu spracovania dodacích listov a generovanie elektronických príjemiek pre dodávateľa. V plnej prevádzke systému dodávateľ nebude musieť čakať, kým mu vodiči privezú dodacie listy, softvérovo si bude vedieť porovnať príjemku so svojim dodacím listom a vystaviť faktúru. Predíde sa tak vzniku napr. rôznych dobropisov. Vďaka EDI archívu od spoločnosti EDITEL bude môcť Slovnaft celý obchodný prípad, teda objednávku, dodací list, súvisiacu faktúru a dobropis, či ďalšie nadväzné dokumenty sledovať v jednom prehľadnom softvérovom riešení.
Jedným z našich pilotných EDI partnerov je náš výhradný logistický partner a dodávateľ zároveň – PF Distribution a.s., zásobujúci celú sieť čerpacích staníc Slovnaft veľkou časťou produktov z našej ponuky pre zákazníkov. Na tomto exemplárnom príklade sme si overili pripravenosť celého projektu. Vďaka profesionálne odvedenej práci zo strany EDITELu som presvedčený, že sa nám podarí v krátkom čase dosiahnuť očakávané ciele.
Ing. Roman Rybanský, Head of Enterprise Application Management, Information Technology, SLOVNAFT, a.s.